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Articles Spring 2009 - Volume 3, issue 1

 

Contrecoups involontaires – Solitude entraînée par la guerre dans Un amour maladroit et La femme de Loth de Monique Bosco
Yvonne Völkl, Université de Graz

Abstract:
Cet essai étudie le repli provoqué par la participation involontaire à la Deuxième Guerre Mondiale dans deux romans de l’écrivaine franco-canadienne, Monique Bosco Un amour maladroit (1961) et La femme de Loth (1970). Après l’évocation du terme « solitude », qui connaît sa propre histoire au Québec, et une présentation de l’écrivaine, l’essai examine la guerre en elle-même, c’est-à-dire une guerre extérieure, mais aussi une guerre intérieure, celle qu’on livre avec soi-même. En fait, ce sont les répercussions de la bataille réelle qui empêchent les héroïnes de vivre une vie dite normale, en interaction avec les autres. Les femmes se retirent de plus en plus en elles-mêmes. Elles ignorent la vie en dehors de leur propre univers puisque le passé les hante dans leur for intérieur. Afin de trouver un moyen de se libérer de cette obsession, elles doivent se souvenir de ce qui est advenu pour être capable de l’oublier. Car ce n’est qu’en acceptant leur passé qu’elles peuvent enfin s’accepter elles-mêmes, et trouver le chemin de leur solitude.

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Breaking Down Boundaries and Creating Interfaith Dialogue: The Jewish Framework for Multiculturalism in Toronto
Caroline Cormier, University of Toronto

Abstract:
The growing rate of urbanization and migration around the world has necessitated that urban centres find effective ways of managing the mounting diversity of their respective populations. This article will specifically examine the establishment of the Jewish community in Toronto, including a look at the evolution of the character, capacity and concerns of the community throughout its history. Around the world, the Jewish community has become known for its legacy of resiliency and social cohesiveness through times of both tragedy and triumph. In achieving a strong sense of social cohesion, Toronto’s Jewish community has become increasingly absorbed into the city’s multicultural fabric and, through perseverance, this community has successfully transformed obstacles into affluence, giving the community the capacity to support new immigrant groups’ transitions into Toronto’s city life. Within this context, several key Jewish organizations, including the Canadian Jewish Congress (CJC) and the Canadian Council for Christians and Jews (CCCJ), have worked diligently toward facilitating the creation and implementation of successful interfaith dialogue and support programmes for new immigrant groups throughout Toronto.

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“People didn’t call it klezmer”: Klezmer Music in Jewish Montreal 1924-1970
Emily Lam, University of Ottawa

Abstract:
While academics have contributed significantly to the documentation and the study of klezmer music from its beginnings to the present, these studies address exclusively American and European models. Although klezmer music is closely associated to the Yiddish language and culture, it is a topic that has been neglected by present scholars in the field of Canadian Yiddish and Jewish studies. This dearth of research has led many to assume that since no critical evidence has been documented, Canadian klezmorim of the early twentieth century are non-existent. The purpose of this paper is to disprove these misconceptions while conveying a particular Canadian klezmorim experience that was heavily influenced by Eastern European modes of thinking, musical transmission, performance, repertoire and status within the community.

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"C’est vraiment comme de la famille" et "c’est la seule communauté que l’on a": une histoire orale des liens existant entre huit femmes juives de Québec et la communauté Bet Israël Ohev Sholom, de 1940 à aujourd’hui
Marylin Bernard, Concordia University

Abstract:
Cet article poursuit un double objectif: il vise tout d’abord à expliquer les liens unissant des femmes juives de Québec à la seule congrégation juive sise en cette ville, ayant pour nom Bet Israël Ohev Sholom. Huit femmes ont été interrogées à ce sujet à l’automne 2007, et ont donné un aperçu de la variété des points de vue, des croyances et des besoins de la population juive féminine de la Vieille Capitale. Le second objectif visé par cette communication est de démontrer la pertinence de la méthode ethnobiographique, utilisée en histoire orale, afin d’explorer des facettes du vécu personnel pour lesquelles il n’y a pas, ou pas suffisamment, de sources écrites à la disposition de l’historien.

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